مبتدا و خبر در عربی و انواع آن + 20 تمرین با پاسخ تشریحی
![مبتدا و خبر در عربی و انواع آن](https://arabiacademy.ir/wp-content/uploads/2024/11/مبتدا-و-خبر-در-عربی.jpg)
مبتدا و خبر در عربی، دو بخش اصلی جمله اسمیه (جملهای که با اسم شروع میشود) هستند.
مبتدا: معمولاً موضوع اصلی جمله است که دربارهاش صحبت میشود.
خبر: اطلاعاتی را در مورد مبتدا به جمله اضافه میکند؛ علاوه بر این، خبر در عربی انواع مختلفی دارد که هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارند.
تشخیص و درک درست مبتدا و خبر برای تسلط بر ساختار جملات عربی ضروری است.
فهرست مطالب
مبتدا در زبان عربی چیست؟
در زبان عربی، مبتدا یک کلمه یا عبارتی است که معمولاً در ابتدای جمله میآید و نشاندهنده موضوع اصلی جمله است؛ به بیان دیگر، مبتدا نقش اصلی در جملههای اسمیه را دارد.
جمله اسمیه به جملاتی گفته میشود که بدون استفاده از فعل ساخته میشوند و به توصیف یک موضوع خاص میپردازند.
برای شناسایی مبتدا، باید بدانید که این کلمه معمولاً نشانه ضمه (ــُ) دارد و به صورت معرفه میآید.
ویژگیهای مبتدا
- مبتدا معرفه (یعنی مشخص یا شناخته شده) است.
- مبتدا معمولاً مفرد است، اما میتواند موثنی یا جمع هم باشد.
- در جمله اسمیه، مبتدا مرفوع است (پایانش به “ضمه” میرسد).
انواع مبتدا در عربی
- مبتدا میتواند یک اسم باشد مانند: “الرجلُ” (مرد).
- میتواند یک ضمیر باشد مانند: “هو” (او).
- میتواند مفرد، موثنی یا جمع باشد.
مثال برای مبتدا در جمله اسمیه
- «البنتُ نشیطةٌ»: دختر پرانرژی است.
در این جمله، «البنتُ» مبتدا است و جمله به توصیف ویژگی دختر میپردازد پس به همین دلیل، دختر مبتدا محسوب میشود.
- «المعلمونَ مُبدِعونَ»: معلمان خلاق هستند.
در این جمله، «المعلمونَ» مبتدا است؛ چون جمله دربارهی خلاقیت معلمان اطلاعات میدهد.
نکته:
در جملات عربی، مبتدا همیشه با یک خبر همراه است تا جمله کامل و معنادار باشد؛ بدون خبر، جمله معنای ناقصی خواهد داشت.
تمرین 1:
در جملات زیر، مبتدا را شناسایی کرده و توضیح دهید که چرا مبتدا محسوب میشود:
۱. «الولدُ یلعبُ فی الحدیقةِ»
۲. «البحرُ واسعٌ»
۳. «الطلابُ یدرسونَ بجدٍّ»
تفاوت مبتدا با فاعل چیست؟
یکی از نکات مهم در قواعد عربی، تفاوت بین مبتدا و فاعل است که میتواند دانشآموزان را دچار اشتباه کند.
مبتدا: موضوع اصلی جملههای اسمیه است؛ در حالیکه، فاعل: عضوی از جملههای فعلیه و نشاندهنده کسی است که عمل فعل را انجام میدهد.
بهطور کلی، میتوان گفت فاعل جزو ساختار جملههای فعلیه، و مبتدا به جملههای اسمیه محدود میشود.
مثال برای تشخیص مبتدا از فاعل در جمله:
- «الطبیبُ یعالجُ المریضَ»: پزشک بیمار را معالجه میکند.
در این جمله، «الطبیبُ» فاعل است، زیرا معالجه کردن یک عمل (فعل) است و این جمله به ساختار جملههای فعلیه تعلق دارد.
- «الطبیبُ ماهرٌ»: پزشک ماهر است.
در این جمله، «الطبیبُ» مبتدا است که به ماهر بودن ویژگی پزشک است؛ بهعبارتی، جمله توصیفی است و در دسته جملههای اسمیه قرار دارد.
تمرین 2:
به جملات زیر دقت کنید و مشخص کنید کدام کلمه فاعل و کدام کلمه مبتدا است:
۱. «المعلمُ یشرحُ الدرسَ»
۲. «العصفورُ یطیرُ فی السماءِ»
۳. «الکتابُ مُفیدٌ»
خبر در زبان عربی چیست؟
خبر بخشی از جمله است که درباره مبتدا اطلاعات میدهد و جمله را کامل میکند. بدون حضور خبر، جمله اسمیه ناقص خواهد بود و معنی کاملی نخواهد داشت.
مثال برای خبر در عربی:
- «الطیورُ مغرِّدةٌ»: پرندگان آوازخوان هستند.
در این جمله، «مغرِّدةٌ» خبر است که ویژگی آوازخوان بودن پرندگان را بیان میکند.
- «الطالباتُ مُجتهداتٌ»: دانشآموزان دختر کوشا هستند.
«مُجتهداتٌ» خبر است و ویژگی تلاشگر بودن دانشآموزان دختر را بیان میکند.
تمرین 3:
به جملات زیر دقت کنید و خبر را شناسایی کنید:
۱. «الشمسُ مشرقةٌ»
۲. «الرجلُ طویلٌ»
۳. «الحیواناتُ مفیدةٌ للبشرِ»
انواع خبر در زبان عربی
در زبان عربی، خبر سه نوع مختلف دارد:
۱. خبر مفرد:
خبر مفرد رایجترین و سادهترین نوع خبر است که تنها از یک کلمه تشکیل شده و دربارهی مبتدا اطلاعاتی را بیان میکند.
مثال خبر مفرد:
- «السیارةُ سریعةٌ»: ماشین سریع است.
- «البحرُ هادئٌ»: دریا آرام است.
۲. خبر جمله
خبر جمله نسبت به خبر مفرد کمی پیچیدهتر است، زیرا به شکل جملهای همراه با فعل و فاعل میآید و میتواند از یک جمله کامل به عنوان خبر استفاده شود.
مثال خبر جمله:
- «المعلمُ یشرحُ الدرسَ»: معلم درس را توضیح میدهد.
- «الطالبُ یذاکرُ بجدٍّ»: دانشآموز با جدیت مطالعه میکند.
۳. خبر شبه جمله
خبر شبه جمله زمانی به کار میرود که بخواهیم محل یا وضعیت مکانی و زمانی مبتدا را بیان کنیم و شامل جار و مجرور یا ظرف مکان و زمان میباشد.
مثال خبر شبه جمله:
- «الطفلُ فی الحدیقةِ»: کودک در باغ است.
- «الکتابُ فوقَ الطاولةِ»: کتاب روی میز است.
تمرین 4:
در جملات زیر، نوع خبر را تشخیص دهید:
۱. «السماءُ صافیةٌ»
۲. «الرجلُ فی المنزلِ»
۳. «العصفورُ یغردُ»
نحوه تشخیص مبتدا و خبر در جمله
در جملههای اسمیه تشخیص مبتدا و خبر بر اساس جایگاه و علائم دستوری آنها میباشد که معمولاً مبتدا در ابتدای جمله و خبر در ادامه میآید؛ در عین حال، جنسیت و اعراب بین مبتدا و خبر باید مطابقت داشته باشد.
تمرین 5:
در جملات زیر، مبتدا و خبر را تشخیص دهید:
۱. «البنتُ ذکیةٌ»
۲. «الحدیقةُ جمیلةٌ»
۳. «الشجرةُ طویلةٌ»
تطابق جنسیت در مبتدا و خبر
در زبان عربی، جنسیت مبتدا و خبر باید باهم مطابقت داشته باشد یعنی اگر مبتدا مؤنث باشد، خبر نیز باید مؤنث باشد؛ و اگر مبتدا مذکر باشد، خبر نیز باید مذکر باشد. این قانون به همخوانی و انسجام در جمله کمک میکند.
مثال تطابق مبتدا و خبر
- «المعلمةُ جادةٌ»: معلم زن کوشا است.
هر دو کلمه مؤنث هستند.
- «الطبیبُ ماهرٌ»: پزشک ماهر است.
هر دو کلمه مذکر هستند.
تمرین 6:
در جملات زیر، مبتدا و خبر را از نظر جنسیت بررسی کنید:
۱. «الرجلُ جالسٌ»
۲. «الأمُ حنونةٌ»
۳. «الطلابُ نشیطونَ»
معرفه و نکره در مبتدا و خبر
معمولاً مبتدا معرفه است و خبر میتواند نکره یا معرفه باشد.
در برخی جملات برای تأکید بیشتر خبر، نکره انتخاب میشود تا جمله واضحتر شود.
مثال معرفه و نکره در جمله اسمیه
«المعلمُ مجتهدٌ»: معلم کوشا است.
در اینجا «المعلمُ» معرفه و «مجتهدٌ» نکره است.
تمرین 7:
در جملات زیر، مشخص کنید کدام کلمه مبتدا و کدام کلمه خبر است و نوع آن را از نظر معرفه و نکره بودن بررسی کنید:
۱. «الطفلُ ذکیٌ»
۲. «المدرسةُ کبيرةٌ»
۳. «الکتابُ جدیدٌ»
آیا کلمه بعد از مبتدا همیشه خبر است؟
خیر، ممکن است بعد از مبتدا کلمات دیگری مانند جار و مجرور یا جمله توضیحی بیاید. اما با توجه به ساختار جمله و معنا، میتوان تشخیص داد کدام کلمه خبر است.
- «الرجلُ الطویلُ قویٌ»: مرد قد بلند قوی است.
در این جمله «الطویل» صفت و «القوی» خبر است.
تمرین 8:
در جملات زیر مشخص کنید کدام کلمه صفت و کدام کلمه خبر است:
۱. «الفتاةُ الصغیرةُ نشیطةُ»
۲. «الکتابُ الجدیدُ مفیدٌ»
۳. «المنزلُ الکبیرُ مریحٌ»
حل چند تست از مبتدا و خبر با پاسخ تشریحی
1- در جملهی «المعلمُ نشیطٌ»، نقش کلمه «المعلمُ» چیست؟
الف) فاعل
ب) مبتدا
ج) خبر
د) جار و مجرور
پاسخ: ب) مبتدا
تحلیل: «المعلمُ» کلمهای است که جمله درباره آن اطلاعات میدهد و به دلیل جایگاهش در جمله و حالت اسمی آن، مبتدا محسوب میشود.
2- کدام جمله زیر دارای خبر جمله است؟
الف) الطالبُ مجتهدٌ
ب) الطبیبُ یعالجُ المریضَ
ج) البیتُ واسعٌ
د) الطیورُ مغرِّدةٌ
پاسخ: ب) الطبیبُ یعالجُ المریضَ
تحلیل: در این جمله «یعالجُ المریضَ» خبر جمله است که فعل و فاعل در آن وجود دارند.
3- در جمله «البحرُ واسعٌ»، نقش کلمه «البحرُ» چیست؟
الف) فاعل
ب) مبتدا
ج) خبر
د) مفعول
پاسخ: ب) مبتدا
تحلیل: «البحرُ» مبتدا است زیرا موضوع اصلی جمله است و درباره آن اطلاعات داده میشود.
4- کدام گزینه بهدرستی جنسیت مبتدا و خبر را رعایت کرده است؟
الف) الطالبةُ مجتهدٌ
ب) الطالبُ نشیطةٌ
ج) الطبیبُ ماهرٌ
د) الطبیبةُ ماهرٌ
پاسخ: ج) الطبیبُ ماهرٌ
تحلیل: در این جمله، هر دو کلمه مذکر هستند و قواعد تطابق جنسیت را رعایت کردهاند.
5- در جملهی «الأطفالُ فی الحدیقةِ»، نقش «فی الحدیقةِ» چیست؟
الف) خبر مفرد
ب) جار و مجرور به عنوان خبر
ج) صفت
د) مفعول
پاسخ: ب) جار و مجرور به عنوان خبر
تحلیل: جار و مجرور «فی الحدیقةِ» به عنوان خبر شبهجمله است به اطلاعاتی درباره محل مبتدا میدهد.
6- کدام گزینه دارای مبتدا و خبر نکره است؟
الف) الرجلُ عادلٌ
ب) کتابٌ جدیدٌ
ج) الطالبةُ نشیطةٌ
د) الطبیبُ مشهورٌ
پاسخ: ب) کتابٌ جدیدٌ
تحلیل: در این جمله، هر دو کلمه نکره هستند و ساختار جمله اسمیه را حفظ کردهاند.
7- در جملهی «الرجلُ الطویلُ قویٌ»، نقش کلمهی «الطویلُ» چیست؟
الف) مبتدا
ب) خبر
ج) صفت
د) جار و مجرور
پاسخ: ج) صفت
تحلیل: «الطویلُ» صفت برای «الرجلُ» است و «قویٌ» خبر برای جمله میباشد.
8- در جملهی «الشمسُ مشرقةٌ»، نقش «مشرقةٌ» چیست؟
الف) مبتدا
ب) خبر
ج) صفت
د) فاعل
پاسخ: ب) خبر
تحلیل: «مشرقةٌ» ویژگیای درباره «الشمسُ» ارائه میدهد و به عنوان خبر عمل میکند.
9- در جملهی «الکتبُ مفیدةٌ»، نقش کلمهی «مفیدةٌ» چیست؟
الف) مبتدا
ب) خبر
ج) فاعل
د) صفت
پاسخ: ب) خبر
تحلیل: «مفیدةٌ» خبر است و اطلاعاتی درباره مبتدا «الکتبُ» ارائه میدهد.
10- کدام گزینه دارای خبر شبهجمله است؟
الف) البنتُ ذکیةٌ
ب) القلمُ جمیلٌ
ج) الطفلةُ فی الحدیقةِ
د) المعلمُ نشیطٌ
پاسخ: ج) الطفلةُ فی الحدیقةِ
تحلیل: در این جمله، «فی الحدیقةِ» یک خبر شبهجمله است که محل «الطفلةُ» را بیان میکند.
11- در جملهی «الطالبُ الماهرُ یکتبُ بحثًا فی العلومِ»، کدام گزینه دربارهی نقش «الطالبُ» صحیح است؟
الف) مبتدا با خبر جمله
ب) مبتدا با خبر شبهجمله
ج) فاعل جمله اسمیه
د) فاعل جمله فعلیه
پاسخ: الف) مبتدا با خبر جمله
تحلیل: «الطالبُ» مبتدا است و «یکتبُ بحثًا فی العلومِ» یک خبر جمله است که اطلاعات تکمیلی دربارهی مبتدا میدهد.
12- در جملهی «کانَ الطبیبُ ماهرًا فی عمله»، کدام گزینه به درستی خبر را تشخیص میدهد؟
الف) الطبیبُ
ب) ماهرًا
ج) فی عمله
د) کانَ
پاسخ: ب) ماهرًا
تحلیل: در جملههای ناقصه (مانند جمله با فعل «کان»)، «ماهرًا» خبر منصوب برای «الطبیبُ» به عنوان مبتدا میباشد و «فی عمله» خبر شبهجمله است که توضیح اضافی میدهد.
13- کدام گزینه دارای تطابق صحیح بین مبتدا و خبر از نظر جنسیت و تعداد است؟
الف) الطبیباتُ نشیطٌ
ب) الطلابُ ذکیةٌ
ج) المعلماتُ مجتهداتٌ
د) الطالبةُ مجتهدون
پاسخ: ج) المعلماتُ مجتهداتٌ
تحلیل: در این گزینه، مبتدا و خبر هر دو مؤنث و جمع هستند که تطابق کامل بین جنسیت و تعداد را نشان میدهد.
14- در جملهی «البیتُ الکبیرُ فی المدینةِ مزدحمٌ بالناسِ»، نقش «الکبیرُ» چیست؟
الف) مبتدا
ب) خبر
ج) صفت
د) جار و مجرور
پاسخ: ج) صفت
تحلیل: «الکبیرُ» صفت برای «البیتُ» است و «مزدحمٌ» خبر جمله میباشد. «فی المدینةِ» خبر شبهجمله است که جایگاه مبتدا را مشخص میکند.
15- در جملهی «کانَ الطلابُ المجتهدونَ یذاکرونَ بجدٍّ»، کدام بخش خبر میباشد؟
الف) کانَ
ب) الطلابُ
ج) یذاکرونَ
د) المجتهدونَ
پاسخ: ج) یذاکرونَ
تحلیل: در جملات ناقصه، خبر میتواند به شکل جمله فعلیه بیاید. در اینجا، «یذاکرونَ» خبر جمله اسمیه است که توسط «کانَ» نقش فعل کمکی را بازی میکند.
16- در جملهی «الأصدقاءُ الجددُ فی الفصلِ یدرسونَ بجدٍّ»، نقش «فی الفصلِ» چیست؟
الف) مبتدا
ب) خبر شبهجمله
ج) صفت
د) مفعول
پاسخ: ب) خبر شبهجمله
تحلیل: «فی الفصلِ» خبر شبهجمله است که جایگاه مبتدا را نشان میدهد و خبر برای «الأصدقاءُ» میباشد.
17- در جملهی «الکتابُ الموجودُ علی الطاولةِ مُهمٌّ»، کدام گزینه به درستی مبتدا، صفت، و خبر را تشخیص میدهد؟
الف) مبتدا: الکتابُ، صفت: علی الطاولةِ، خبر: مُهمٌّ
ب) مبتدا: الکتابُ، صفت: الموجودُ، خبر: علی الطاولةِ
ج) مبتدا: الکتابُ، صفت: الموجودُ علی الطاولةِ، خبر: مُهمٌّ
د) مبتدا: الکتابُ، صفت: مُهمٌّ، خبر: الموجودُ
پاسخ: ج) مبتدا: الکتابُ، صفت: الموجودُ علی الطاولةِ، خبر: مُهمٌّ
تحلیل: «الکتابُ» مبتدا و «الموجودُ علی الطاولةِ» صفت برای آن است و «مُهمٌّ» خبر جمله میباشد.
18- در جملهی «الفتاةُ التی تدرسُ بجدٍّ نشیطةٌ»، کدام گزینه نقش «نشیطةٌ» را به درستی مشخص میکند؟
الف) صفت
ب) خبر جمله وصفیه
ج) خبر جمله اسمیه
د) حال
پاسخ: ب) خبر جمله وصفیه
تحلیل: «الفتاةُ التی تدرسُ بجدٍّ» یک جمله وصفیه است و «نشیطةٌ» خبر برای این جمله اسمیه میباشد.
19- در جملهی «یجب أن یکونَ الطالبُ مجتهدًا و أمینًا»، نقش «مجتهدًا و أمینًا» چیست؟
الف) مبتدا
ب) خبر
ج) مفعول
د) صفت
پاسخ: ب) خبر
تحلیل: «مجتهدًا و أمینًا» به عنوان خبر جمله اسمیه برای «الطالبُ» عمل میکند و ویژگیهایی را که از دانشآموز انتظار میرود، بیان میکند.
20- در جملهی «الأولادُ فی الحدیقةِ یلعبونَ»، کدام گزینه دربارهی نوع خبر صحیح است؟
الف) خبر مفرد
ب) خبر جمله
ج) خبر شبهجمله
د) خبر فعل مضارع
پاسخ: ب) خبر جمله
تحلیل: در این جمله، «یلعبونَ» یک جمله فعلیه است که به عنوان خبر جمله اسمیه برای «الأولادُ» عمل میکند.
در این مقاله، به بررسی انواع خبر و روشهای تشخیص مبتدا و خبر در جملات اسمیه پرداختیم.
همچنین شما میتوانید نظرات خود را در قسمت دیدگاهها برای ما بنویسید؛ و برای رفع اشکال درسی خود عضو سوپر گروه رفع اشکال رایگان آکادمی عربی شوید.
درخواست مشاوره رایگان
![](https://arabiacademy.ir/wp-content/uploads/2024/05/Untitled-2-1.png)
درباره زهرا صمدی
من زهرا صمدی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی از دانشگاه اراک و نویسنده محتوا در آکادمی عربی هستم و یکی از علاقهمندیهام آموزش موضوعات عربی به سادهترین زبان برای شماست. منتظر خوندن نظراتتون هستم :)
نوشته های بیشتر از زهرا صمدیمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
۶ روش یادگیری و حفظ ترجمه لغات عربی
ترجمه لغات عربی و یادگیری آنها یکی از چالشهای مهم برای دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی و به ویژه برای دانشآموزان کنکوری است، در این مقاله از آکادمی عربی چند راهکار مؤثر برای یادگیری و حفظ لغات عربی آورده شده است.
روش 10 ثانیهای حل سوالات ترجمه عربی به فارسی
مضاف و مضاف الیه در عربی + 5 تمرین با پاسخ تشریحی
موصوف و صفت در زبان عربی + 10 تمرین با پاسخ تشریحی
انواع اسم در عربی + 10 تمرین با پاسخ
فعل مستقبل در عربی
6 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
عالیه
چقدر مطالب خوب و به زبان روان توضیح دادید، همیشه مبتدا و خبر مشکل داشتم، اما الان با خوندن این مطلب متوجه شدم.
ممنون از نظرت مرضیه جان
تیم تولید محتوا آکادمی عربی تمام تلاششو میکنه که به سادهترین شکل متوجه بشید.
سلام خیلی مطالب عالیه و متوجه شدم
🙏🏻💛