انواع لام در عربی

مقاله انواع لام در عربی از سری مقالات آموزشی رایگان عربی کنکور آکادمی عربی، قصد داریم به آموزش موضوع “انواع ل”بپردازیم همانطور که میدانید، “ل” میتواند به اسم یا فعل مضارع بچسبد. حالت های دیگری نیز وجود دارد اما مهم ترین حالتهایی که در تستهای نظام جدید به کار برده میشود، همان دو حالتی است که پیش از این گفته شد؛ یعنی یا “ل” به اسم می چسبد یا به فعل مضارع.
نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیریم این است که وقتی “ل” به فعل مضارع میچسبد، میتواند هم لام ناصبه باشد هم لام جازمه. ما در ادامه توضیح انواع “لام” با حل یک تست توسط استاد ترابی، با تحلیل تمام گزینهها، نکات زیادی را در رابطه با این موضوع به شما خواهیم گفت.
انواع لام در عربی با مثال
“لـِ” ناصبه
“لـِ” ناصبه، در اصطلاح عامل نصب فعل مضارع است. یعنی باعث میشود فعل منصوب شود. این نوع “لـِ” معمولا در اواسط یک جمله می آید.
نکات مهم ناصبه
از نظر غایب یا مخاطب بودن فعل فرقی نمیکند، “لـِ” ناصبه هم بر سر فعل غایب، هم بر سر فعل مخاطب و هم بر سر فعل متکلم میآید. “لـِ” ناصبه در ترجمه بصورت “برای اینکه” یا “تا” ترجمه میشود. “لـِ” ناصبه در جملههایی میآید که خود، از دو جمله تشکیل شدهاند.
“لـِ” جازمه
“لـِ” جازمه، عامل جزم فعل مضارع است.
یعنی باعث میشود فعل مضارع مجزوم شود. یعنی اگر فعلی در انتهایش ضمه داشته باشد، با مجزوم شدن، ضمه به ساکن تبدیل میشود.
اگر فعل در انتهایش “ن” داشته باشد، با مجزوم شدن “ن” از پایان آن حذف میشود. البته استثناء هم وجود دارد.
نکات مهم ل جازمه
این استثناء شامل فعلهای جمع مونث هستند. فعلهای جمع مونث، حتی با مجزوم شدن هم “ن” انتهایی خود را از دست نمیدهند و بدون اینکه تغییری کنند، مجزوم میشوند.
“لـِ” جازمه در ترجمه با مفهوم “باید” میآید. این نوع “ل” در صیغههای مخاطب فعل مضارع نمیآید.
بر خلاف “لـِ” ناصبه که در جملههای 2 قسمتی میآید، “لـِ” جازمه در جملههای یک قسمتی میآید.
“لـِ” حرف جر
“لـِ” حرف جر همیشه قبل از اسم میآید. “لـِ” حرف جر به همراه اسم بعدش، جار و مجرور میسازند.
مثال ل حرف جر
برای مثال به عبارت “لِلمعلمِ” دقت کنید. همانطور که میبینید، حرف “لـِ” بر سر اسم یعنی “المعلم” آمده است. پس این “لـِ”، از نوع حرف جر است و به آن “لـِ” جاره میگویند. المعلم هم مجرور است. “لـِ” حرف جر، در معنا بصورت “برای” معنا میشود.
پس ترجمه “لِلمعلمِ” میشود “برای معلم”. حتما دقت کنید که مصدر هم یکی از اقسام اسم به شمار میآید پس “لـِ” حرف جر بر سر مصدر هم میآید.
یا به بیان بهتر اینطور می توان گفت، اگر بر سر یک مصدر، برای مثال “ذهاب” یک “لـِ” بیاید، آن “لـِ”، حرف جر است. للذهاب.
حل یک تست از مبحث انواع لام
عین حرف “لـِ” مختلفاً: (در کدام گزینه “لـِ” متفاوت است؟)
- اُمارسُ کثیرا لأنجح فی الامتحانات و لأحصل علی ما أرید!
- دلّنی صدیقی إلی قاعه لأشارک فی حفله یوم میلاده!
- لنتکلّم حول المشاکل الدراسیّه عند الطّلاب اِجتمعنا هنا!
- علی المسلمین أن یعلّموا بالقرآن لإرشاد الآخرین إلی الحق!
بررسی گزینه اول
1_ اُمارسُ کثیرا لأنجح فی الامتحانات و لأحصل علی ما أرید!
در این گزینه “لـِ” به فعل انجح، چسبیده است پس یا ناصبه است یا جازمه. برای تشخیص “لـِ” ناصبه بودن یا “لـِ” جازمه بودن، باید این دو نکته را در نظر بگیریم:
الف) اگر “لـِ” معنای “برای اینکه” یا “تا اینکه” بدهد، “لـِ” ناصبه است.
ب) اگر “لـِ” معنای “باید” بدهد، “لـِ” جازمه میباشد.
شاید نکات زیادی در کتاب تست های مختلف وجود داشته باشد، که بر اساس آن میتوان تشخیص داد، این “لـِ” که ما داریم، “لـِ” ناصبه است یا جازمه. اما بهترین ابزاری که به درد یک کنکوری در سر جلسه کنکور میخورد، یک مفهوم کلی است نه حفظ هزاران نکته مختلف.
تا سر جلسه به سرعت بتواند به آن دست پیدا کند. حفظ کردن تعداد نکات زیاد شاید به نظر برسد که کار را آسانتر میکند اما گاهی اوقات ممکن است به سردرگمی شما در جلسه کنکور منجر شود.
به بررسی گزینه اول برمیگردیم:
معنای این گزینه می شود: “بسیار تلاش میکنم برای اینکه پیروز شوم در امتحانات و دست پیدا کنم بر … “
همانطور که میبینید “لـِ” در اینجا معنای “برای اینکه” میدهد، پس “لـِ” ناصبه است. در بررسی این گزینه دقت کنید “و” قبل از “لأحصل”، “و” عطف است. به همین دلیل “لـِ” در “لأحصل” نیز به معنای برای اینکه میباشد و “لـِ” ناصبه است.
بررسی گزینه 2
2_ دلّنی صدیقی إلی قاعه لأشارک فی حفله یوم میلاده!
معنا: راهنمایی کرد دوستم مرا به سمت سالنی برای اینکه شرکت کنم در جشن تولدش.
با توجه به معنای “برای اینکه” متوجه میشویم، این “لـِ” هم “لـِ” ناصبه است.
بررسی گزینه 3
3_ لنتکلّم حول المشاکل الدراسیّه عند الطّلاب اِجتمعنا هنا!
برای بررسی این گزینه به این نکته دقت کنید. اگر “لـِ” در اول جمله آمده باشد، آن را “باید” معنی کنید و تا انتها به معنی کردن جمله ادامه بدهید. اگر با “باید” جمله معنی دار شد، پس این “لـِ”، جازمه است در غیر اینصورت باید “برای اینکه” یا “تا اینکه” معنا شود و ناصبه است. با توجه به این نکته به ادامه بررسی گزینه میپردازیم:
باید صحبت کنیم پیرامون مشکلات درسی نزد دانش آموزان، جمع شدیم اینجا!
همانطور که ملاحظه میکنید جمله بی معنی شد. و اگر بجای “باید”، عبارت “برای اینکه” بگذاریم، جمله معنادار میشود. پس این “لـِ”، ناصبه است نه جازمه. پس این باور غلط را که “اگر “لـِ” به فعلی چسبیده باشد و اول جمله بیاید و قبل آن فعل دیگری نیامده باشد، آن “لـِ”، جازمه است.” را از ذهنمان پاک کنیم. با اینکه به کرّات در کتابهای مختلف چنین نکتهای آمده ولی غلط است و مثال نقض آن را هم که با هم دیدیم!
بررسی گزینه 4
4_ علی المسلمین أن یعلّموا بالقرآن لإارشاد الآخرین إلی الحق!
معنا: در این گزینه همانطور که مشاهده میکنید، حرف “لـِ” به فعل مضارع نچسبیده است بلکه به یک مصدر بر باب “افعال” یعنی “ارشاد” چسبیده، و مصدرها فعل نیستند، اسم هستند. وقتی “لـِ” به اسم میچسبد، معنای برای میدهد و حرف جر است نه حرف ناصبه است و نه جازمه. پس نوع “لـِ” در گزینه 4 متفاوت با سه گزینه دیگر بود و پاسخ گزینه 4 است.
آموزش تستی انواع لام در عربی مهدی ترابی
آیا مایلید قواعد، لغت و هنر ترجمه را یادبگرید؟ ما پاسخی مناسب برای شما داریم.
ما در اکادمی عربی، دوره تیتان را برای تمامی مقاطع تحصیلی که شامل آموزش قواعد، لغت، ترجمه متن و حل تمرینهای کتاب درسی ارائه می دهیم که به طور ویژه برای تامین نیاز های شما طراحی شده است و به شما در کسب مهارت های لازم کمک میکند.
شما میتوانید برای بالا بردن درصد درس عربی از امکانات مختلف و خدمات مختلف آکادمی عربی و کتابهای جامع عربی با تالیف استاد مهدی ترابی استفاده کنید.
مشاوره رایگان و رفع اشکال
در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر در باکس پایین اطلاعات خود را وارد کرده تا مشاورین تیم آکادمی عربی خیلی سریع با شما تماس گیرند.
همچنین میتوانید نظرات خود را در قسمت دیدگاهها برای ما بنویسید؛ و برای رفع اشکال درسی خود عضو سوپر گروه رفع اشکال رایگان آکادمی عربی شوید.
درخواست مشاوره رایگان

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
۶ روش یادگیری و حفظ ترجمه لغات عربی
ترجمه لغات عربی و یادگیری آنها یکی از چالشهای مهم برای دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی و به ویژه برای دانشآموزان کنکوری است، در این مقاله از آکادمی عربی چند راهکار مؤثر برای یادگیری و حفظ لغات عربی آورده شده است.
دیدگاهتان را بنویسید