اینجا خونه خودتونه, لطفا راحت باشید ...
وقتی عربی میبینم بد نیستم2020-04-27T20:50:50+04:30

شاید یکی از تکراری ترین جملاتی که در طول سال های تدریسم شنیده ام این باشد که «عربی را می فهمم ولی تست نمی تونم بزنم»اگر به طور سطحی به این جمله توجه کنید قطعاً توصیه شما به گوینده ی جمله،این خواهد بود که «کتاب تست» یا «نکات تست» جدید تهیه کند ولی اگر علمی و دقیق بخواهم به این سؤال جواب دهم باید به 5 مرحله ی زیر اشاره کنم،لازم است بدانید که این 5 مرحله را«مراحل طلایی تغییر»می نامم،چون دانش آموزان زیادی با اجرای این مراحل به طرز معجزه آسایی تغییر در نتیجه درس عربی را تجربه کرده اند.

این مراحل را به ترتیب وبه صورت کامل توضیح می دهم:

مرحله اول:فهمیدن و درک موضوع از جزوه:

گاهی اوقات از دانش آموزانی که می گویند تست بلد نیستم بزنم،می خواهم که جزوه را باز کنند و از روی جزوه،آن موضوع قواعدی را توضیح دهند و وقتی تمام می شود در کمال ناباوری به آنها می گویم که فهمشان از موضوع قواعدی اشتباه بوده و همین،دلیل غلط زدن یا عدم توانایی در پاسخ به تست های آن موضوع بوده است .

بله،دقیقاً خیلی وقت ها ریشه ی عدم توانایی تست زنی دانش آموزان به همین قدم اول یعنی درک صحیح از جزوه یا منبع مطلاعاتی بر می گردد،پس ابتدا مطمئن شوید که جزوه یا منبع مطالعاتی تان را خوب فهمیده اید یا نه .

مرحله دوم:حفظ بودن مطالب و نکات:

وقتی درباره ی تفاوت درس عربی با اکثر درس ها صحبت می کنم یکی از دلایلم دقیقاً این است که عربی تلفیق «فهمیدن+حفظ کردن+تکرار» است و متأسفانه خیلی از دانش آموزان قسمت«حفظ کردن» را به درستی انجام نمی دهند.در مراجعینی که مشکل تستی دارند یکی از سؤالاتی که می پرسم این است که «اگر جزوه کنار دستت باز باشه میتونی تست بزنی؟» جالب است بدانید که جواب دقیق به این سؤالِ به ظاهر ساده می تواند راهگشای خیلی از مسائل مبهم در مورد مشکل تستی دانش آموز باشد،به این صورت که اگر دانش آموز به این سؤال جواب منفی بدهد،معنایش این است که درس را اصلاً نفهمیده و نیاز دارد که دوباره برای خواندن موضوع درس وقت بگذارد و هنوز برای وارد شدن به تست،زود است.

ولی اگر جواب دانش آموز مثبت باشد،قطعاً دانش آموزی که با حضور جزوه می تواند تست بزند،باید مطالب جزوه را حفظ کند تا در هنگام نبودن جزوه هم بتواند آن کار را انجام دهد.

یعنی به بیان ساده تر،دانش آموزی که در هنگامِ بودنِ جزوه می تواند از پسِ تست ها برآید قطعاً در فهمیدن موضوع قواعدی مشکلی ندارد و باید قواعد را مانند یک ابزار مورد نیاز برای حل تست حفظ کند.

مرحله سوم:حل کردن حداقل 10تست به صورت تشریحی و تحلیلی و با کمک پاسخنامه :

حلقه ی گمشده ی اکثر دانش آموزانی که جزوه را بهتر از معلمشان بلدند ولی در زمان حل تست ناتوان می مانند،دقیقاً چیزی است که در مرحله ی سوم می خواهم آن را معرفی کنم.

فراموش نکنید که تست زدن در درس عربی یک مهارت است که صرفاً با فهمیدن یا حفظ بودن قواعد نمی توانید آن را انجام دهید و برای دستیابی به این مهارت،باید به صورت کارگاهی عمل کنید،کارگاهی یعنی چه؟یعنی آستین بالا بزنید و شروع کنید بدون توجه به زمان هر آنچه درباره ی حل تست داده شده و تشریح گزینه های آن می دانید روی کاغذ بنویسید،این کار چند فایده مهم دارد،اول اینکه ذهنتان منظم شده و مطالب را به صورت مرتب در ذهنتان طبقه بندی می کنید،دوم اینکه نوشتن باعث تثبیت مطالب می شود و سوم اینکه در هنگام حرف زدن معمولاً دلایل بی پایه و اصول می آوریم ولی موقع نوشتن،مغز شما می گردد و دلایل اصولی و درست پیدا می کند و این همان روند صحیح یاد گرفتن است که در حال شکل گیری در وجود شماست،به بیان ساده تر شما با انجام مرحله سوم اطلاعات خام و بی تجربه ی دو مرحله ی قبلی را به مهارت تستی و تجربه ی تستی تبدیل می کنید.

مرحله چهارم:حالا وقتشه!

اگر سه مرحله ی قبلی را به خوبی و با کیفیت انجام داده باشید،الآن آمادگی ورود به مرحله ی تستی را دارید،دقت کنید شما 3مرحله ی آماده سازی را پشت سر گذاشتید تا بتوانید برای تست زدن آماده شوید،پس فراموش نکنید اگر قبلاً نمی توانستید بلافاصله بعد از روخوانی جزوه،تست بزنید این مشکل از شما نبوده بلکه مشکل از روش مطالعه و الگوی تست زدن بوده است که امیدوارم بعد از این توضیحات آن را رفع کنید .

آنچه در این مرحله مهم است را در چند مورد به طور سریع و خلاصه بیان می کنم :

1)در این مرحله اصلاً خودتان را مجبور نکنید که تست ها را به صورت زمان دار بزنید.و تنها کاری که توصیه می کنم انجام دهید این است که زمان بگیرید که برای حل هر بازه ی (10 الی 15) تایی چقدرزمان صرف کردید.

دقت کنید فعلاً برای تست زمان دار و سریع خیلی زود است،شما فعلاً در مرحله ی یادگیری یک مهارت جدید هستید.

2)بازه های حل تست را حداقل 10 تایی و حداکثر 15 تایی انتخاب کنید،تست کمتر نمی تواند در شما تمرکز ایجاد کند و تست بیشتر شما را خسته و دلزده می کند.

پس بازه ها را در این محدوده انتخاب کنید،به صورت تستی حل کنید پاسخنامه را بررسی و تحلیل کنید و سعی کنید که از پاسخنامه چیزهای بیشتری یاد بگیرید .

3)در هر روز بیشتر از یک یا دو بازه ی(10 الی 15) سؤالی تست نزنید چون به جای تأثیر مثبت،حتماً اثر منفی در نتیجه شما خواهد داشت.

مرحله پنجم :یا این و انجام بده یا همش و رها کن!

مرحله ی پنجم دقیقاً جایی است که شما پاداش تلاش پیگیر،اصولی و مستمر خود را دریافت می کنید و اگر انجام نشود،انگار دقیقاً در مرحله ی دریافت جایزه،بازی را رها کرده باشید ویا در لحظه ی عبور از خط پایان ناگهان در جای خود ایستاده باشید،پس به هیچ عنوان از این مرحله و انجام آن غافل نشوید.

در این مرحله شما باید به فاصله یک هفته یا نهایتاً 10روز تمام تست هایی که در مرحله ی چهارم زده شده را دوباره تکرار کنید (دقیقاً همان تست ها را) ولی این بار حتماً زمان بگیرید مثلاً برای 10تست زمان 9دقیقه و یا 15 تست زمان 14 دقیقه را در نظر بگیرید.

حتماً توجه کنید که اگر بیش از(7 یا 10 روز) فاصله بین تکرارتست ها ایجاد شود اثر مرحله ی چهارم از بین رفته و شما نمی توانید به مهارت تستی و سرعت حل تست دست پیدا کنید و اگر زمان کمتر از (7 یا 10 روز) باشد نیز نمی تواند نتیجه درستی داشته باشد چون ممکن است جواب ها را حفظ باشید.

اما در پایان،با گوش دل و جان به این نکته توجه کنید که؛سرعت حل تست فقط به تکرار تست ها بعد از مرحله ی پنجم بستگی دارد،یعنی شما با انجام «مراحل طلایی تغییر» به طور صحیح و اصولی روش تست زدن را یاد گرفته اید و حالا اگر دوست دارید سریعتر تست بزنید باید تست ها را در زمان های مشخص تکرار کنید.

من دانش آموزان زیادی داشته ام که با تکرار تست ها درصدهای 80 تا 100 را به راحتی کسب کرده اند،قطعاً شما نیز طعم این موفقیت را خواهید چشید.

موفق باشید/استاد مهدی ترابی

محتوای رایگان

محصولات پیشنهادی

[fusion_woo_shortcodes][products ids=”432,434″ skus=””][/fusion_woo_shortcodes]

همین حالا ثبت نام کن

کارگاه آنلاین نکته و تست عربی